2012. április 30., hétfő

618. A lélek sötét éjszakája 1.

A lélek sötét éjszakája – az érzéki rész passzív éjszakája.
Fantasztikusan egységes Keresztes Szent Jánosnak a lelki életről írt műveinek összessége, a lelki életről való elképzelése. Különböző szinteken, különböző módokon beszél ugyanarról – mint egy spirál járja körbe a lelki életet. Művei csodálatos módok kiegészítik, megvilágítják egymást. Ha végére érünk műveinek olvasásában akkor egy egységes  lelki életi világkép tárul a szemünk elé. Bevezet bennünket a Belső Várkastély apró részleteibe, mechanizmusába – működésébe, megmutatja számunkra a lakások bútorait. Avilai Szent Teréz és Keresztes Szent János tanítása kiegészítik egymást.
Feladat 1: Próbáljuk magunkra vonatkoztatni az olvasottakat!
Műveiben az Istennel való szeretetteljes egyesülésről dalol és tanít. Ezt a végső célt soha nem szabad elfelejtenünk műveinek olvasása közben. Ez adja meg a kulcsot műveinek megértéséhez.
Feladat 2: Törekedjünk a szeretetre!
A Lélek éneke (Canciones del alma) című versének két első versszaka „az ember két részének, az érzéki és a szellemi résznek tisztulásáról és annak következményeiről szól. A következő hat pedig a lelki felvilágosodásnak és az Istennel való szerető egyesülésnek csodálatos hatásait énekli meg.”
Feladat 3: Együttműködés Istennel!
„Mely szoros a kapu és keskeny az út, mely az életre viszen és kevesen vannak, kik azt megtalálják.” – mondja az Úr az Evangéliumban. Ami itt egy mondat, arról Keresztes Szent János könyveket írt. Számára a kapu egy sötét éjjelt jelent, amin át kell menni, hogy bejussunk az örök életre. Különböző műveiben különböző szinteken beszél az egy éjszakáról és tisztulásról, az Istennel való egyesülésről.
Feladat 4: Próbáljunk átmenni a kapun!
Folytatva a Kármelhegy útjának gondolatmenetét: a lélek érzelmileg elszakadt a dolgoktól, függetlenedett tőlük. Már nem azok uralkodnak rajta. Ezentúl az édes és élvezetes szeretetnek életét éli Istenben. Mindezt úgy érte el, hogy egy bizonyos sötét, nagy éjszakán elhagyta őket, belépett a tisztító szemlélődésbe. „Ebben a szemlélődésben adta meg neki Jegyesének szerelme a melegséget és az erőt arra, hogy nekivágjon az útnak.”  Vagyis ezzel a nagyobb szeretettel tudja legyőzni a világ dolgainak apróbb szeretetét, vonzalmát. Ezzel le tudta győzni három ellenségét: a világot, az ördögöt és a testet. „…elaltatta és elfojtotta az ő érzéki részének házában szenvedélyeinek és törekvő képességeinek ellenkező indulatait.” „…lassanként a haladók vagyis a szemlélődő lelkek útjára vezeti át…”  Belép a passzív tisztulás állapotába, vagyis Isten maga kezdi el tisztogatni a lelket. Előbb az érzéki részt majd a szellemit. Ezáltal izmosodik és erősödik meg az erények tekintetében. „Ők ugyanis ezekben az imákban és egyéb lelki gyakorlatokban lelki vigasztalást és élvezetet keresnek. Mivel pedig még nem voltak erős küzdelmeik s következőleg még nem gyakorolták magukat bele az erényekbe: ezekbe az ő lelki műveleteikbe sok hiba és gyöngeség csúszik be.”  Önmagukat keresik és nem Istent. Birtokolni akarják a lelki dolgokat. Önmaguk vannak a középpontban és nem Isten. Ebből a sötét éjszaka gyógyítja ki őket.
Feladat 5: Hagyjuk magunkat Isten által megtisztítani!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése