2011. október 2., vasárnap

29. A szépség szeretete (Filokália)

"Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, bűnösön!"

A Keleti Egyház Jézus-imája. Egy módszer az összeszedettség eléréséhez.
Ez a rövid ima hitünk foglalata. Ahogyan azt Assisi Szent Ferenc megfogalmazta:
"Ki vagy Te, Uram, és ki vagyok én, férgecske szolgád!"
Ugyanezt fejezi ki az Úr imája is, a Miatyánk. Első részében megvalljuk azt, hogy ki az Isten; a másodikban pedig, hogy ki az ember. Tökéletes önismeret. Alázat. Igazságban való járás - ahogyan Avilai Szent Teréz megfogalmazta az alázatot.
Kelet és nyugat lelki tanítása megegyezik.

Nem a félelem, nem a menekülés; hanem a szeretet az igazi hajtóerő.

Mindenkinek fel kell építenie saját belső várkastélyát szívében, ahol találkozhat az élő Istennel.

Mi az életünk célja? Teszi fel a kérdést a Filokália, ahogy a régi katekézisek is.
Minden ezért a célért van. Hogy Istennel egyesüljünk.

Filokália. Vagyis a szépség szeretete, t. i. az erényé vagy a lelki szépségé.

5 megjegyzés:

  1. +

    "A kitartó imádság: "Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, bűnösön!" nem engedi, hogy akár a legcsekélyebb gonosz sugalom is foltot
    leheljen lelkünk tükrére, és megnyerje a lelket. Megtisztítja lelkünk égboltját a gonosz lelkek sötét felhőitől. Fényesen, tisztán sugárzik az, Jézus fényéből táplálkozva.
    Csak ne fuvalkodjék fel Isten harcosa, s ne uralkodjék el rajta a gőg vagy önhittség.
    Legyetek éberek minden lélegzetvételkor, teljes alázatban gyakoroljátok a Jézus-imát, s a halálról való elmélkedést. Valóban boldognak mondható az elme, amelybe behatol a Jézus-ima, amelyben Jézus Neve mindenkor jelenvaló, miként a levegő körüllengi a testet, s a láng az égő gyertyából táplálkozik. A nap bejárja útját a föld felett, s világos nappalt ad. Jézus Szent Neve szakadatlanul ott világít az értelemben, s gondolkodását gazdagsággal, fénnyel ragyogja be.
    Gyakoroljuk a Jézus-imát minden percben. Végezzük áhítatos lélekkel, hogy folyvást Jézus Szent Nevével egyesülve maradjunk. Az erényben is - akár a bűnben - az ismétlés szokást szül, az meg mintegy második természetünk.
    Lélegzés nélkül nem lehet élni. Ugyanígy az alázatos és kitartó Jézus-ima nélkül lehetetlen megtanulni a lélek belső harcának tudományát és tervszerűen kiűzni az ellenséget.
    A feledékenység megöli a lélek éberségét, amint a víz kioltja a tüzet. Az állandó Jézus-ima a tevékeny éberséggel megakadályozza a lélek szétszórtságát. Az imádsághoz úgy kell ugyanis az éberség, mint a mécseshez a kanóc.
    Az állandó Jézus-ima, ha izzó vággyal egyesül, szigorú éberség következtében, békével és örömmel árasztja el a lélek tágas tájait.
    A lélek megtisztulását ugyanis végül és utoljára csak Jézus Krisztus, Isten Fia adhatja meg, és maga Isten, aki ezt mondja a próféta által: "Én, az Úr viszem ezt végbe mind." (Iz 4, 7).

    Hészükhiosz a Batosz-kolostorból
    /Kis Filokália/

    VálaszTörlés
  2. ...”Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint ha valaki életét adja barátaiért. Ti a barátaim vagytok, ha megteszitek, amiket parancsolok nektek... Barátaimnak mondtalak titeket, mert mindent, amit hallottam Atyámtól, tudtul adtam nektek.” (Jn 15,13-14.15b)

    „MERT NÉZETEM SZERINT A BELSŐ IMA NEM EGYÉB, MINT BENSŐ BARÁTSÁG ISTENNEL, AMENNYIBEN GYAKRAN MARADUNK NÉGYSZEMKÖZT ŐVELE, TUDVÁN AZT, HOGY SZERET BENNÜNKET.”
    (Avilai Szent Teréz - Önéletrajz 79.)

    „ENNEK AZ ÉLETNEK EGYETLEN CÉLJA, HOGY ISTENT A LEGBENSŐBB BARÁTSÁGBAN ÉS EGÉSZ SZÍVÜNKKEL SZERESSÜK.”
    (Photikei Diadokhosz – Száz bölcs mondás a lelki tökéletességről - Kis Filokália)

    A barátnak megfelelő görög szó (filosz) szorosan összefügg a szeretettel. A filosz főnév ugyanis a filen (szeretni) igéből származik. Voltaképpeni jelentése: „szeretett személy”.

    VálaszTörlés
  3. "Szeresd az Örökkévalót,Istenedet egész sziveddel,egész lelkeddel,és minden tehetségeddel!"Rabbi Akiba szerint az "egész lelkeddel"azt jelenti,hogy életed árán is.

    Mi zsidók a "sziv szolgálatának" mondjuk a baráti beszélgetést Istennel.(Ávodá se'lebev).Ugyanezt tanitják szentjeink.Bocsánatot kérek a kis intermezzo-ért!

    VálaszTörlés
  4. +

    Solus Deus sufficit. Fiat voluntas Tua!

    VálaszTörlés
  5. ..."Egy nap Evagriosz meglátogatta Makárioszt...és így szólt hozzá:
    "Atyám, mondj nekem egy szentbeszédet, hogy aztán aszerint élhessek!" Makáriosz képekben gazdag stílusban válaszolt:"Kösd a kötelet a póznához oly módon, hogy megtartsa a vitorlát, és Jézus Krisztus a mi Urunknak hála, a hajó átszeli majd a hullámokat, a csalóka tenger habjait, és ezen haszontalan világ homályos sötétségét." Evagriosz a következő kérdést tette fel: "Mit szimbolizál a hajó, a kötél és a pózna?" Makáriosz elmagyarázta: "A hajó a szíved: tartsd kordában; a kötél a lelked: kösd a mi Urunkhoz, Jézus Krisztushoz; ő a pózna, amely uralja az ördögi hullámokat, amelyek a szenteket ostromolják. Nem könnyű-e minden lélegzetünkkel így könyörögni: mi Urunk, Jézus Krisztus, könyörülj rajtam! Áldalak, mi Urunk, Jézus Krisztus: ments meg engem!"

    (A. Guillaumont, "La priére de Jésus chez les moines d'Égypte" - A Jézus-ima az egyiptomi szerzeteseknél)

    VálaszTörlés