Érdemes összevetni az érzéki rész passzív tisztulásának folyamatát és annak jeleit a Kármelhegy útjában leírtakkal, amikor arról ír Szent János, hogy mikor kell áttérni az elmélkedésről a szemlélődésre.
Feladat 28: Lássunk meg az összefüggéseket a lelki életben!
Most pedig egy nagyon fontos megjegyzés következik! „Mert azok, akiket az Úr nem a szemlélődés útján vezet, egészen másképpen vannak. Ezeknél ugyanis a szárazságoknak ez az éjszakája az érzéki részben nem szokott folytonos lenni. Olykor reájuk jön, majd meg ismét elmúlik s bár olykor nem tudnak elmélkedni, máskor megint tudnak úgy, amint azt megszokták. Isten csak azért bocsátja reájuk olykor-olykor ezt az éjjelt, hogy próbára tegye és megalázza őket s féken tartsa a törekvő képességeket, hogy a szellemi dolgok tekintetében torkossá ne fejlődjék; de nincs velük az a szándéka, hogy a szellemi útra, vagyis a szemlélődés útjára terelje át őket. Isten ugyanis nem mindenkit vezet a tökéletes szemlélődés útján, még azok közül sem, aki hivatásszerűleg gyakorolják magukat a lelkiéletben.” Vagyis háromféle lelki út lehetséges: 1. Azok, akik nem élnek szemlélődő életet, s az Úr nem is vezeti őket a szemlélődés útján. 2. Azok, akik bár külsőleg szemlélődő életet élnek – vagyis, akik hivatásszerűleg gyakorolják magukat a lelki életben, s az Úr mégsem vezeti őket a szemlélődés útján. 3. Azok, akiket az Úr a szemlélődés útján vezet.
Feladat 29: A lelki életben különböző utak vannak. (Sőt, nagyon is egyéniek a lelki élet útjai!) A saját lelki utunkat kell megtalálni!
Vagyis az életszentség, az Istennel való szeretetben történő végső egyesülés nem a szemlélődésen múlik. Nagy kegyelme az Úristennek, de nem azon múlik az életszentség. Az életszentség titka és lényege: a szeretet.
Feladat 30: A szeretetre kell törekednünk!
Miképpen kell az embernek ebben az éjszakában viselkednie? „…a lelki ember sokat szenved. Szenved pedig nem annyira a reá boruló szárazság, mint inkább azon félelem miatt, amely elfogja, hogy tudniillik el van veszve ezen az úton. … hogy Isten elhagyta őt”
Feladat 31: Lássuk meg a szenvedés különböző mélységeit!
„Az ilyenek azután erőlködnek… mert azon hiszemben vannak, hogy ha ezt elmulasztják és nem érzik, hogy tesznek valamit, akkor nem is tesznek semmit.” „A saját szellemükkel akarván dolgozni, elvesztik a nyugalomnak és békének szellemét, amelyet Isten megadott nekik. Hasonlóképpen lesznek tehát az olyan emberhez, aki elhagyja az elvégzett dolgot s újra kezdi, hogy elvégezze ugyanazt.” Az ilyenek visszafordulnak a szemlélődésből az elmélkedésbe.
Feladat 32: Hagyjuk Istent működni az életünkben!
„…legyenek türelmesek és állhatatosak…” „Ez érzéki sötét éjszaka folyamán az legyen az elvük, hogy mit se törődjenek a gondolkodással és elmélkedéssel; mert – mint mondottam – reájuk nézve ez már meghaladott állapot. Ők csak engedjék, hadd maradjon a lelkük abban a pihenési és nyugalmi állapotban, ha mégannyira úgy látszik is előttük, hogy nem tesznek semmit, hogy vesztegetik az időt, s hogy lanyhaságuk miatt nincs kedvük bármire is gondolni.” Mert a legtökéletesebb aktivitás az Istennel való együttműködés. „…legyen türelemmel és maradjon veszteg, mert ebben a dologban nincs másra szükség, mint arra, hogy az ember teljesen átengedje magát a lelki pihenésnek s engedjen szabad folyást a szellemnek.” Vagyis engedjen szabad működést az Istennek és azt ne akadályozza az ő saját erőlködésével. „Hasonlóképpen, midőn a lélek a belső béke és tétlenség állapotában van, minden legkisebb cselekvés vagy hajlam, vagy gondos odafigyelés, amelyet ő a saját erejéből akar tenni, csak elszórakoztatja, nyugtalanítja s érezteti vele a szárazságot és érzéki részének ürességét.” „Erre a lélekre nézve tehát az a megfelelő eljárás, hogy föl se vegye azt, ha tehetségeinek működései veszendőbe mennek, sőt inkább örüljön neki, ha mihamarább elvesznek.” Mert mindez azért van, hogy a szeretet tökéletesedjék benne. Ez a lényeg. Akár a szemlélődés, akár más úton vezet bennünket az Úr.
Feladat 33: A tökéletes szemlélődés maga a szeretet. Törekedjünk a szeretetre!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése