2012. január 19., csütörtök

53. A Belső Várkastély 1.

A Belső Várkastély – első lakás.

A Belső Várkastély első lakása két dologról akar informálni bennünket. Először is bevezetést ad az egész Várkastélyról. Egy hasonlat, egy modell segítségével különböző más eszközöket is bemutat; amik által majd magyarázni akarja nekünk a lelki életet, az „imádság dolgait” – ahogy azt a bevezetőben írja. Vagyis egy általános bevezetőt ad a könyvről. Másodszor pedig, annak első fázisát tárgyalja. (Ugyanis hét fejezetre osztotta be könyvét, hét lakásról beszél. A lelki élet hét fázisáról is beszélhetnénk.) Hogy miért éppen hét? Ez csak egy modell. Mondhatnánk akárhány lakást is. Ő maga millió szobáról is beszél. A lényeg, hogy egy modell alapján megértsük a lelki életet; hogy aztán el tudjunk igazodni a lelki élet millió más helyzetében. Ne engedjük, hogy a „hét lakásos modell” gúzsba kösse a Belső Várkastélyról való elképzelésünket! „Ezért mondom, hogy ne néhány szobát képzeljünk el, hanem milliót, mert sokféle módon kerülnek ide a lelkek, egyik is, a másik is jó szándékkal.”

Feladat 1: Mivel a Belső Várkastély az „imádság dolgairól” szól igyekezzünk imádságunkat, az Istennel való kapcsolatunkat jobbítani, szilárd alapokra helyezni. Próbáljuk imaéletünket megreformálni, megerősíteni. Irányozzuk be magunkat az Úr felé. Ez életünk legfontosabb feladata.

Feladat 2: A Belső Várkastély modelljét, képét, szimbólumát próbáljuk mindig magunkra, lelki életünkre vonatkoztatni, alkalmazni. Egészen konkrétan: most, ebben a pillanatban milyen lelkiéleti szituációban vagyok; most mit kér tőlem az Úr… Ez lehet egy állandó, lelkiéleti programunk!

Egy gyönyörű képpel, hasonlattal, szimbólummal kezdi, amit aztán az egész könyvön keresztül magyaráz. (Közben több más szimbólumot is felhasznál, kiegészítve az alapképet. Tizenkét alapszimbólumról beszélhetünk, amik legjobban meghatározzák a könyvet.) Egy csodálatos Várkastélyról beszél, ami az ember lelkében található, s aminek közepén maga Isten lakik. Ennek a csodálatos kristálypalotának hét lakása van. Mi ez a Várkastély? Miről is szól ez a modell? Miről jutott eszébe? Az előszóban megjegyzi, hogy az „imádság dolgairól” kellett írnia. Vagyis a Belső Várkastély, ez a modell az imádságról szól. Az imádság épülete, az Istennel való kapcsolat egészen meghatározza az életünket, lefedi életünk minden egyes mozzanatát. S ez az Istennel való kapcsolat teszi gyönyörűséges palotává életünk minden egyes részletét. Az Istennel való kapcsolat teszi értékessé életünket. „Mert ha jól meggondoljuk, nővéreim, nem más az igaz lelke, mint egy paradicsom, amelyben Ő – mint mondja – gyönyörűségét találja.” Ellenben ha halálos bűnbe esik a lélek, akkor minden elsötétül, bár az isteni Nap továbbra is a lélek közepén van és ragyog. Vagyis amikor megszakad az Istennel a kapcsolatunk; elveszítjük életünk legfontosabb, legértékesebb, legszebb részét. (Elveszítjük a keresztségi kegyelem menyegzős köntösét.) Tehát; vagy van valami nagyon értékes az életünkben, ami a világ minden dolgánál értékesebb; vagy valami nagyon nagy baj történt velünk, ami a világ minden dolgánál rosszabb.

Feladat 3: Próbáljuk felfedezni a lelkiélet „szebbik” oldalát! Ne nyűgnek, fáradtságnak lássuk, éljük meg a lelkiélet különböző gyakorlatait (imádság, zsolozsma, gyónás, szentmise, prédikáció, lelkigyakorlat…) Hanem próbáljuk felfedezni bennük az Istennel való kapcsolat szépségét. Nagyon sok függ attól, hogy mit látunk meg az egyes dolgokban. Ha valamit negatív szemmel nézünk, akkor azt előbb utóbb kerülni fogjuk. Szánjunk időt arra, hogy felfedezzük a lelkiélet különböző gyakorlataiban azt, ami szép és jó számunkra.

Feladat 4: Képzeljük el, lássuk meg, elmélkedjük át a bűn csúnyaságát, pusztító erejét; a világban, másokban, magunkban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése