2012. január 22., vasárnap

57. A Belső Várkastély 4.

A modell lényegét a szeretet jelenti. A szeretet a kulcs a könyv, annak minden egyes lakása és az egész lelkiéleti folyamat megértéséhez. S ez a szeretet-kulcs megmutatja, hogy a misztika, a Belső Várkastély nem több, nem is kevesebb, de nem is más, mint maga az Evangélium. Ami ott egy mondat, arról a misztikus tapasztalat egy egész könyvet ír. „Értsétek meg, leányaim, az igazi tökéletesség az Isten és a felebarát szeretete, s minél nagyobb tökéletességgel ügyelünk erre a két parancsolatra, annál tökéletesebbek leszünk.” Tehát ha valóban meg akarjuk érteni és helyesen akarjuk megérteni a Belső Várkastélyt, akkor ezt a szeretet-kulcsot kell használnunk. A szeretetet pedig nem lehet „kiváltani” más dolgokkal. A szeretetet nem lehet „helyettesíteni” más dolgokkal. Az egyetlen lényeges, misztikus cselekedet: a szeretet. Életünk minden egyes helyzetét szeretettel kell megtöltenünk. A szeretet teszi értékessé a dolgokat, legyenek azok akármilyen parányiak is.

Feladat 12: A legfőbb parancsolatot, a szeretet kettős parancsolatát tegyük életünk első helyére, életünk közepébe. Ez legyen minden tettünk, gondolatunk, szavunk mozgató rugója. Ha ezt megtesszük akkor értjük a lelki életet, a Belső Várkastélyt. Életünk lényege a szeretet. Tetteink lényege a szeretet. Ne vesszünk el a részletekben! Ha semmi mást nem értünk a lelki életből, csak a szeretetet; akkor igazából mindent megértettünk.

Feladat 13: Ami a Szentírásban egy mondat, arról a misztikus egy könyvet ír. A „legmisztikusabb” könyv a Szentírás. A Szentírásban az egész lelki élet benne van. A Szentírás nem ismerése Krisztus nem ismerését jelenti. A lelki élet lényege pedig Jézus Krisztus. Ezért minden nap olvasd a Szentírást!

A belső várkastély kapuja, a lelki élet kezdete nem más, mint az imádság. „Amennyire meg tudom érteni, az a kapu, amelyen keresztül be lehet lépni ebbe a várkastélyba, az imádság és elmélkedés.” Az imádság nem csak kapu a belső világunkba, hanem az a képesség is, ami tovább vezet bennünket a többi lakásba. Igazából maga az imádság, az Istennel való kapcsolatunk a Belső Várkastély. Imádságunkat a Lélek szabadsága kell hogy jellemezze. „Nagyon fontos minden lélek számára, aki imádkozik – akár sokat, akár keveset -, hogy imádságát ne szorítsa korlátok közé, és ne kösse gúzsba, hanem engedje szabadon járni széltében és fel-alá ezekben a lakásokban.” Az egész Belső Várkastély tulajdonképpen az „imádság dolgairól” szól. Ahogy azt az előszóban Szent Terézia megemlíti. Az imádság és életünk különböző más dolgai nem választhatók el egymástól. Az imádság életünk minden részével kapcsolatban van. Az imádság azt jelenti, hogy életünk minden egyes pillanatát, minden egyes részletét be kell emelnünk az Istennel való kapcsolatunkba.

Feladat 14: Imádkozd át életed minden egyes pillanatát, eseményét! Vigyél imádságot a pillanatokba, eseményekbe! A pillanatokat, eseményeket emeld be az Istennel való kapcsolatodba! Semmi és senki nem tud elválasztani Istentől, ha te kitartasz a vele való kapcsolatban.

Feladat 15: Az imádság nagyon sokszínű, változatos dolog. Nem egysíkú. Ahogy két ember kapcsolata is mennyire gazdag. Az imádság egy hatalmas birodalom, olyan mint egy hatalmas soklakásos Belső Várkastély. Indulj el benne és fedezd fel gazdagságát! Fedezd fel az imáság különböző lakásait! (Meditáció, szóbeli imádság, elmélkedés, szemlélődés, lectio divina, zsolozsma, Szentmise…) Járd körbe az egész Belső Várkastélyt! Nem vagy egyedül. Ebben segít Avilai Szent Teréz „Belső Várkastély” című útikönyve. (A többi misztikus is.) S a legnagyobb segítőd, maga a Házigazda – aki szíves-örömest visz körbe egész birodalmában. S közben beszélget veled.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése